Ik overdrijf, tuurlijk overdrijf ik. Er zijn nog altijd bedrijven die incentives organiseren, voor eigen mensen of voor hun klanten. Wij bijvoorbeeld, mijn eigen bedrijf, Seauton zelve, binnen anderhalve maand, voor onze eigen mensen. En waarom niet een beetje overdrijven, we gaan dus naar New York. Kwestie van ongenuanceerd tegen de stroom in te varen.

Maar er is de laatste jaren wel degelijk een enorme kentering bezig. Het is begonnen met de farma-wereld, die alles wat ook maar naar het woord ‘plezierreis’ verwees, over de cruiseboord, de sneeuwgrens en de hangmat gooide. Een goede zaak voor ons, meeting organisatoren dat de farma-industrie dat heeft gedaan. Het heeft ons behoed voor erger.

Maar anderen volgden, de automotive industrie zat met fiscale issues, de fiscale wereld met de perceptie die wat tegen zat,… iedereen had wel wat zijn redenen.

Volgens mij is er al een tijdje een catharsis bezig binnen onze sector, de meeste onder ons zijn nu vooral bezig met woorden zoals daar zijn; return on investment, inhoud, duidelijke doelstellingen, visie, change,…., palmbomen en kokosnoten met een rietje passen hier wat minder bij. De markt is nog nooit zo hongerig geweest naar inhoudelijk goed georganiseerde meetings en congressen. Pure incentives passen niet echt in dit plaatje.

Betekent dit dat de MICE-wereld een imaginaire wereld is, of zoals Martin Sirk, de topman van ICCA, het poneert dat hij bij het woord MICE enkel aan muizen kan denken. Dat een kantoor dat én Meetings, én Incentives, én Congressen én Events (of Exhibitions, niet altijd duidelijk waar die E voor staat), niet bestaat. Dat er eigenlijk geen echt MICE-kantoor bestaat?

Moeilijke vraag, SEAUTON heeft alvast beslist de link naar incentives van de site te halen, onze klanten vragen er niet (meer) naar, meer zelfs, het vormt voor een aantal klanten eerder een belemmering dat we gelinkt worden aan cocktails, strand en zonnecrème. Onze core business zijn meetings en congressen, dat is dan ook waar we ondubbelzinnig op inspelen.

Maar we zouden SEAUTON niet zijn indien we niet naar creatieve oplossingen zouden zoeken. Het SEAUTON-team blijft namelijk vragen naar die toffe events en incentives. We houden nog altijd van die palmbomen, sushi , sashimi, sterren-resto’s, het racen over bevroren meren, het spotten van uitgestorven dieren. Daarom hebben we een nieuwe tak opgericht, een aparte business unit die enkel incentives en events organiseert, samengebald op een aparte website.

En we gaan zelfs niet wachten op potentiële klanten, we gaan zelf leuke events organiseren, voilà, BAM. Eerste SEAUTON-event is onze winter-party in New York, half maart dit jaar. Later op het jaar volgt nog een summer-party in België.

Dus eigenlijk zijn we nog altijd een beetje een MICE-kantoor, sorry Martin.

Gerelateerde blogberichten

En ik ben niet zenuwachtig. Want ik mag mijn passie in woorden beschrijven: de immer boeiende MICE-wereld. Lees verder
​Een ietwat melige blog dus deze keer. Het is dan ook niet voor niets de ‘kaarsjes-, cadeautjes-, belletjes- Mariah Carey- en brandend haardvuur-tijd van het jaar’. Lees verder